Conjunctura schimba tot

Standard

Citind articolul lui bloodie, mi-am amintit treaba cu conjunctura pe care, de alftel, am gandit-o de miliarde de ori de-a lungul timpului. Conjunctura asta schimba lucrurile, la fel cum o virgula schimba intreg contextul.

Stiti voi aia cu „sa se ierte nu se poate sa se condamne la moarte”. Exact pe principiul asta functioneaza si conjunctura – schimba totul radical.

Sunt o persoana care nu face compromisuri

E o afirmatie pe cat de adevarata si caracteristica multora dintre noi, pe atat de seaca.

Este seaca precum un cartof. Nu zic ca e rea… caci si cartofii sunt foarte buni, sunt doar seci, in sensul ca nu au miez, nu au un sambure, nimic. Sunt numai coaja si continut. Nu au un mijloc pe care sa il cauti mereu sau un sambure pe care sa il spargi. Sunt compacti si usor lipsiti de sens, din punct de vedere esentialo-nucleic.

Mie mi s-a demonstrat ca in anumite conjuncturi, compromisurile sunt cele mai strategice actiuni pe care le putem face. Am facut compromisuri si voi mai face; cred, totodata, ca toti am facut sau vom face compromisuri, indiferent ca sunt compromisuri mari sau compromisuri mici si indiferent de conjunctura.

Conjunctura joaca un rol important aici, chiar definitoriu: acelasi compromis facut in doua momente diferite nu vor avea acelasi rezultat, pentru ca au avut imprejurari diferite, iar daca un compromis facut in momentul M1 s-a dovedit a fi gresit, nu inseamna ca un compromis facut in momentul M2 va fi la fel. Conjuncturile sunt diferite, deci rezultatele vor diferite, de asemenea. Eu am testat si asa mi-a dat!

Tocmai de aceea, desi ma jur pe rosu ca sunt o persoana care nu face compromisuri, iata ca le fac in anumite circumstante.

Ca si cu cartofii: „nu mai mananc niciodata cartofi, ca sunt lipsiti de miez si samburi… decat pe astia, ca sunt calzi si sunt prajiti!”

Un comprimis nu vine niciodata singur

Acesta este principalul motiv pentru care sunt o persoana care nu face compromisuri – dupa un compromis, mai vine unul, si inca unul, iar compromisurile astea se imprietenesc, dezvolta fel si fel de legaturi, ba chiar se invoca unul pe celalalt si uite asa ne trezim inlantuiti de compromisurile legate intre ele cu zalele cele mai puternice.

Cand ai facut primul compromis, ai creat un precedent, iar data viitoare va fi si mai usor sa-l faci pe urmatorul. Daca as avea copii, as zice ca e la fel, dar nu am. Cred ca am sa folosesc comparatia totusi, ca e destul de buna: la primul, ti-e teama, nu prea stii ce o sa iasa, cum o sa fie, cat e de greu sa faci fata, cum o sa-ti schimbe viata.

A doua oara, deja ai experienta! In viitor, daca se schimba si conjunctura (si se schimba negresit) incepi sa crezi ca un compromis-doua sunt din ce in ce mai benefice pentru tine. Incepi chiar sa vezi si mijlocul la cartofi…

Cred ca de acum inainte am sa inlocuiesc in exprimarea de zi cu zi „conjunctura” cu „virgula”.

Au acelasi sens: depinde de conjunctura = depinde de virgula.

Sau treaba asta depinde oare, de context?

7 responses »

  1. Ar fi ideal să trăim o viaţă care să nu ne ceară compromisuri, dar oricât de idealişti am fi, trebuie să acceptăm că asta este o utopie.

    Bineînţeles, compromisurile trebuie făcute „cu capul”, în contexte potrivite, momente potrivite şi măsuri potrivite.

    • Eu m-am obisnuit cu compromisurile mici si le fac chiar foarte impacata cu mine si cu circumstantele, fac parte din alternanta vietii.

      „Momentul potrivit” este ceva atat de alunecos si ambiguu, incat de multe ori ne grabim, ori il pierdem. Dar tare imi place cand prind momentul ala potrivit si fac lucrul potrivit pentru acel moment!

  2. Faptele sunt de 3 feluri : (ca le facem) BUNE, semi BUNE / SEMI rele si … rele. Cu semi asta vine compromisul… cand te lupti sa faci totul perfect.

    (semi – compromisul).

Comentezi?

