Amintiri din prezent

Standard

Cartea nu poate fi citita altfel decat cu tigara aprinsa. Eu asa am inceput-o, inca dinainte sa citesc aceeasi indemnare a autorului, Gratian Lascu.

Presimteam, cumva in avans, ca aceasta cartulie ma va trimite cu cativa ani in urma, imi va tine mintea ocupata pentru cateva ore si voi regasi ceva trait si uitat, in filele ei.

Da, chiar asa s-a intamplat: doua ore si jumatate, tigarile mi-au tinut companie pentru o lectura sincera, relatata cu modestie si dezinvoltura. Familiare mi-au fost imaginile, trairile autorului, dilemele si intrebarile fara raspuns. Familiara mi-a fost importanta pe care un adolescent o atribuie unor intamplari simple, as spune chiar banale, acum.

Am regasit imagini pe care le-am trait la randu-mi undeva la varsta de 16-17 ani si pe care, cu multa curiozitate, le-am asteptat, in varianta relatarii masculine.

Nu mica mi-a fost surprinderea sa descopar asemanarea simtamintelor, dar mai ales, a relatarii evenimentelor din viata unui adolescent licean. Familiara a fost intru totul aceasta lectura, caracterul personajelor fragede, care testeaza viata si care descopera jocurile iubirii, ale orgoliilor si vanitatilor.

Cateva cuvinte si elemente cheie m-au surprins placut si mi-au adus pe buze un zambet ridicat, oblic, exact asa cum descrie insusi autorul: semnul scorpionului in varianta feminina – cu toate variatiunile de mister, personalitate, ambitii, lupte si satisfactii ale micilor victorii, moliile, cei 12 ani petrecuti in locuinta actuala (la momentul relatarii, cel putin), liflul din cladire, relatia stransa cu „psihologul de serviciu”, citatele de Mihail Drumes, invocarea lui Eliade si parca, pe undeva franturi din Rebreanu (in speta Adam si Eva).

In cateva cuvinte, o lectura familiara, asa cum am subliniat mai sus in multe randuri, reala, sincera, vibranta si, in ciuda aparentelor, inocenta.

Eu am regasit multa inocenta printre tigari, droguri, sex si alcool. Posibil si pentru ca, in acceptiunea mea,  toate acestea actioneaza cel mai eficient asupra indivizilor, atunci cand mai exista inca si o doza de inocenta neatinsa. E bizar, chiar paradoxal sa pun inocenta laolalta cu viciul, insa atunci cand sinceritatea este debordanta, iar intentiile sunt bune sau mascheaza trairi atat de profunde, inocenta este singura care poate spala usoarele pacate adolescentine.

Imi plac citatele bine alese, imi amintesc de incercarile mele de a-mi asterne gandurile undeva, fie cu stiloul pe hartie, fie in format electronic si, cu siguranta, imi amintesc cat este de greu acest lucru. Spre deosebire de Gratian, eu chiar am renuntat. Au ramas doar citatele si ideile cheie, restul…labirinturi nedeslusite si incercari prea complicate de a gasi portile.

„In the death car, we’re alive”

One response »

  1. Pingback: Inocenta printre tigari, droguri, sex si alcool

Comentezi?

